Lake Argyle - Derby

1 oktober 2012 - Derby, Australië

We hebben het nog steeds reuze naar onze zin. Het is hier allemaal zo relaxed en het rijden gaat super. Als je 100km per uur rijdt, ben je na een uur ook 100 km verder.

Na Lake Argyle zijn we richting Kunanurra gegaan om daarna het Purnululu NP. ( ook wel Bungle Bungle genaamd ) te bezoeken. Voor, aan de weg daar naar toe, staat een bordje, dat je de camping 48 uur van te voren moet reserveren. Oeps, dat wisten we niet. Op goed geluk gaan we de prachtige 53 km lange, niet al te beste, gravel road op. Een prachtige weg met veel bochten en kleine heuvels, maar die zijn zo stijl, dat wanneer je boven bent, je alleen maar lucht ziet en geen weg. En al helemaal geen tegenliggers. Die zijn er nauwelijks. We moeten 6 keer door een riviertje.  Na 2 uur rijden en best een beetje in spanning gezeten hebbende, krijgen we zo toestemming op de camping te gaan staan. De volgende morgen om 5 uur op ( het is dan nog heerlijk koel )en de laatste 15 km naar de Bungle Bungle. Hele bijzonder bergen. Ze lijken ons aardig aan erosie onderhevig. We bezoeken eerst een uitkijkpunt. Terug in Durny ontbijten we en bezoeken daarna de Cathedral, dit is ook een Gorge, die eindigt in een poeltje. Heel erg mooi, met hoge bergwanden om ons heen en met een geweldige akoestiek.

Terug bij de HWY, ontdekt Durk, dat we een lekke band hebben. Niet leuk, om die te moeten verwisselen bij 40gr C. Durk is daarna net zo rood, als de omgeving. De volgende dag in Halls Creek een paar nieuwe banden laten monteren en we kunnen ons avontuur vervolgen.

Aan de Mary River, met nauwelijks water, een rustdag ingelast. Niet dat dit nu erg nodig was, maar wel aangenaam en we denken tijd genoeg te hebben. Overigens ook na een dag niksen willen we om 9 uur wel naar bed. Het is nl. al zo’n 3 weken elke dag  40gr. of meer. Al die tijd de korte broek niet uitgehad.

In Fitzroy Crossing vinden we een mooie tropische camping. Een uitstekende plek en gelegenheid voor een paar wasmachines was. Als de tweede was klaar is, is de eerste al haast droog. ( de machines doen er ruim een half uur over.)

De volgende morgen om 8 uur, met een boot, een tocht gemaakt in de Geikie Gorge. De Fitzroy River heeft die uitgesleten. Prachtige kleuren op de bergen. Een paar kleine zoetwater krokodillen liggen op de wal naar ons te kijken.  Later op de dag vinden we een schitterende  camperplek hoog boven een meertje. Alleen de altijd aanwezige kleine vliegjes plagen ons op dit paradijselijke  plekje. Gelukkig gaan ze met zon slapen en kunnen wij genieten van een prachtige bijna volle maan.

De volgende morgen na de koffie, op weg naar de Tunnel Creek Gorge. Daar moet je in de grot in  het aardedonker door het water lopen. Soms tot kniehoogte. Een goede zaklantaarn is daar een must. Heel bijzonder, halverwege, is een opening in de rotswand en kun je de zwarte vleermuizen aan het plafond zien hangen. Ook zijn er prachtige druipsteenformaties te bewonderen. Een krokodil ligt in het donker te luieren op een rots. Jammer genoeg is dan net de batterij van mijn fototoestel leeg. Geen mooie foto’s, maar een geweldige ervaring.

De Windjana Gorge rijden we voorbij om de Bell Gorge in het King Leopold Ranges NP te kunnen bekijken. We rijden daar 300 km gravel road voor om. Zeer de moeite waard. Op de 167 km lange  Fairfield Leopold Downs Road geen auto tegen gekomen. Alleen een auto langs de weg met een lekke band. Ook op de 100km , die we op de Gibb River Road naar het oosten zijn gereden, niet   een tegenligger. Op de weg naar de Gorge moeten we door een vrij brede rivier. Als we uit het water komen, horen we een raar geluid. Het binnen spatscherm raakt  de band. Doordat het vrij steil het water in gaat , verbuigt het opspattende water het binnen spatscherm  Geen probleem, nieuw boutje er in, klaar.  De Gorge is mooi. Er is een kleine waterval en een poel, waar je in kunt zwemmen.

’s Avonds een paar spatjes regen gehad en het rommelt in de verte. Gelukkig geen onweer. Vannacht iets koeler. Wel vochtiger.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dinie Ormel:
    Dag Nynke en Durk,
    Ik zie dat jullie een geweldige ervaring opdoen met deze reis. Fijn dat alles voorspoedig verloopt. Prachtige foto's laten ons meegenieten van jullie reis. Kilometers inmiddels gereisd bij tropische temperaturen. Een beetje minder mag denk ik ook wel. Maar toch:geweldig. Ik hoop dat jullie nog een hele fijne reis hebben. Jullie houden ons wel op de hoogte. En Nynke, denk je nog wel aan tennissen in het herfstachtige, maar mooie Nederland? Vrijdag a.s. gaan we weer voor het eerst naar Winterswijk. Wij denken aan jou. Groetjes Dinie Ormel
  2. Marjo en Willem:
    1 oktober 2012
    Ontzettend mooie plekjes weer; ik zie ook nog een buffel bij het water; is zo'n krokodil zo dichtbij niet erg gevaarlijk of zie ik dat hier vanuit de luie stoel te overdreven?
  3. Els:
    Hallo Nynke en Durk,

Wat leuk om jullie reis zo een beetje mee te maken.Prachtige natuur maar wel erg warm.De foto's geven een goed inzicht.Jammer dat je geen foto hebt kunnen maken van de krokodil, maar is dat dan niet gevaarlijk zo dichtbij.Nog een fijne voorspoedige reis. Groetjes,Louis en Els
  4. Marjo en Willem:
    1 oktober 2012
    Hallo Els: ik zie de foto "Krokodil in de Geikie Gorge" (ik geloof dat Durk en Nynke niet kunnen antwoorden, dus ik ben zo vrij)

groeten,

Willem
  5. Jan en Geja:
    1 oktober 2012
    Yes, gaaf dat jullie hier zijn. Geweldig. Voor Durny de tweede keer.
  6. Muoike Durkje.:
    2 oktober 2012
    Bedankt voor de felicitatie van mijn verjaardag,wat lief dat jullie er aan gedacht hebben nu jullie zo ver weg zijn.Het was een gezellige dag.
    Vanmiddag weer visite en volgende week Wellie en Sjoeke uit Irnsum nog.
    Wat hadden jullie weer een mooi reisverhaal met mooie foto s ,
    bedankt hier voor.Jullie hebben het daar wel warm,
    Hier is het herfst regen en harde wind,
    Durk en Nynke veel liefs en de groetjes van Muoike Durkje
  7. Anjan:
    2 oktober 2012
    Weer een prachtig reisverslag, zo beleef je nog eens wat. Alleen wel warm, maar het valt wel mee om iets te doen? We zien alweer uit naar het volgende verhaal met foto's. Alles hier ok maar niet zo warm als bij jullie.
    Groetjes uit Eibergen
  8. Fien:
    4 oktober 2012
    fijn dat alles zo voorspoedig gaat en wat een prachtige natuur ik geniet er ook van in eibergen is alles oke en de groetjes van je tennis maatjes
    tot een volgende keer.
  9. Nigesti en de kinds:
    5 oktober 2012
    Wat leuk verhalen en mooi foto`s prachtig.Vijne reis nog ,groetjes Nigesti
  10. Renée Wermers:
    5 oktober 2012
    Alweer zo'n prachtig plekje om te zwemmen! Het moet zalig zijn om in zo'n warme omgeving zoiets tegen te komen.
    Groetjes,
    Renée