Kingston SE - Foster

21 januari 2013 - Foster, Australië

Via Naracoorte, Edenhope en Horsham gaan we naar het Grampians N.P. Daar genieten we van o.a. de MacKenzie Falls. We verwachten, dat er niet veel water naar beneden zal komen, maar het tegendeel was gelukkig het geval. Overigens hier in de staat Victoria is veel water. Ook The Balconies zijn de moeite waard, inclusief de mooie wandeling er naar toe. In Dunkeld vinden we een leuke camping. De camphost geeft ons informatie goede en leuke camperplaatsen voor onze verdere reis.

In Koroit is een grote krater. Gedeeltelijk gevuld met water en verder helemaal dicht met bos. Er loopt een weggetje doorheen, waar je met de auto over kunt. Helaas de vele beloofde dieren zien we niet. We waren misschien al wel een beetje laat.

Na Warrnambool volgen we de Great Ocean Road. We gaan naar alle Lookouts. Prachtige rotsformaties. De London Bridge, waar de brug in 1990 gedeeltelijk is ingestort, is toch nog herkenbaar. Er waren geen gewonden, maar er bleven 2 personen op het eiland achter en moesten met een helikopter aan land gebracht worden. Ook de Arch is mooi. De bekende 12 Apostelen vallen een beetje tegen. Ze zijn ook gereduceerd tot 7 en een halve. Ik heb er niet meer kunnen vinden. Ook mijn foto’s vallen een beetje tegen, want het is op dat moment  zwaar bewolkt.

Daarna gaan we naar het Great Otway N.P. We kamperen er een nacht aan de oostzijde van de Aire River  en de volgende nacht aan de westkant. We hoeven alleen de brug over te steken en hebben weer een prachtige plek. Daar zijn koala’s. Erg mooi. Over het algemeen zijn ze tamelijk sloom, maar ze kunnen ook ruzie maken en achter elkaar aan zitten. Daarbij schreeuwen ze hard. We krijgen hier van een buurman de tip om naar het Lake Elisabeth te gaan. Daar zou je mooi kunnen zwemmen. En er is hier een kolonie platypussen. Dit zijn waterdieren, die ’s avond tevoorschijn komen. De wandeling naar het meer is meer dan een km. maar heel mooi, het is een beetje regenwoudachtig. Hele grote varens en bomen van minstens 30m. hoog. Onderweg een zwarte kangeroe gezien, die hadden we nog niet op ons lijstje staan.  We ontdekken aan het meer, na anderhalf uur turen, geen platypus, maar de tocht terug in het schemer is fantastisch. De volgende morgen ontdekken we een slang vlak bij de camper. Hij blijft rustig liggen. Gelukkig maar, want het is een southern death adder, dus giftig.

Aan de kust is geen plek op een camping. De zee is azuurblauw, de stranden hagelwit en de mensen zwemmen, zonnen, surfen, enz. , vaak met de hele familie. Het is hier hoogseizoen, dus gaan we het binnenland in en daar is plek genoeg, al wordt het er ’s avond gezellig druk.

We rijden dwars door Melbourne. Hebben geen zin de stad in te gaan. Hebben bovendien gehoord, dat het niet de moeite waard zou zijn. We beseffen wel, dat wat de een mooi vindt, de ander juist verafschuwd.  Hebben dat af en toe ook al ondervonden.

Voorlopig gaan we nog verder de kust langs

1. Renée Wermers:
    21 januari 2013
    Lijkt me fijn dat de natuur hier zo te zien weer wat frisser en groener is! Is Durk nou zo klein geworden of is die vaten zo groot? Haha.
    We zijn zelf net terug van een weekje Malta. In de winter is het er nu ook veel groener dan in juli, de maand waarin we eerder een bezoek brachten aan dit land. Bij een temperatuur van nog geen 20 i.p.v. 40, ben je zelf ook veel actiever in de natuur en ga je vol enthousiastme op zoek naar de culturele hoogtepunten die er zijn.
    Nu zijn we alweer terug in Nederland en wel in een winters landschap. Vanochtend opnieuw sneeuw. Gisteren blies er een snijdende wind uit het oosten. Er wordt volop geschaatst. Onze buurvrouw traint voor de Elfstedentocht...
    Groeten van Renée
  2. Anjan:
    21 januari 2013
    Hallo durny's

Ik dacht dat Nynke naar de Australian Open in Sydney zou gaan, maar helaas jullie zijn er al weer voorbij. Nou blijf nog maar een tijdje in dit zomerse land, want hier is het volop winter met nogal wat sneeuw. Ook gisteren een ongename harde wind bij min 4 overdag. Jullie hebben wel grote varens gezien, maar ik mis de genoemde gifslang. Te bang om er dicht bij te komen?
    Verder is hier alles ok en het wachten is op de elfstedentocht, maar die komt er m.i. niet gezien de sneeuw die er ook dit weekend in Friesland is gevallen. Prettige reis en natuurlijk lieve groeten van ons.

Anjan
  3. Muoike Durkje.:
    23 januari 2013
    Het weer is bij jullie beter dan hier,het heeft gesneeuwd en gladde wegen,de weersverwachting is tot Zondag nog vorst en dan lichte dooi.De buitenwaters zijn niet betrouwbaar wie het waagt kan er door zakken,dat is al meerdere keren gebeurd,dus nog geen tochten,wel boze gezichten,ze willen zo graag een tocht rijden.Vanavond ga ik met de buurvrouw naar de vr.van nu
    Al weer zo,n mooi reisverhaal,wat zien jullie daar veel van Australie en mooie foto,s,jullie zijn nog lang niet uitgekeken,denk wel om die slangen,nou Durk en Nynke dit was het weer en tot de volgende keer.
    Groetjes van Muoike Durkje.
  4. Marjo en Willem:
    24 januari 2013
    Weer mooi verhaal met bijbehorende foto's: zeker het regenwoud, de watervallen en ook het Koala beertje spreken me aan.

Ik heb het helemaal niet zo op grote steden dus: Melbourne: nee zou ik (denk ik) ook niet bezocht hebben.

Groeten,

Willem en Marjo
  5. Joran en luuk:
    25 januari 2013
    Wat is het verhalen weer leuk. Australie was net weer in het nieuws. Er zijn nu overstromingen. In Queensland [jullie schreven al dat daar veel water]. Een tropische storm zorgt daar voor. Hier gaat het weer dooien. Groeten joran en luuk