Tasmanië - Sydney.

23 februari 2013 - Sydney, Australië

We  vinden het jammer om Tasmanië te verlaten, maar we hebben een prima zeereis gehad.  Een hele rustige zee en daarom maar gedineerd met de captain. Het was een lekker buffet. Om half 7 in Melbourne aangekomen en na een half uur door de stad rijden we op de Freeway. Na ongeveer 100 km stoppen we op een Rest Area. Dan is het wel mooi geweest voor vandaag. Vanmorgen al om half 6 op.

De volgende dag al snel een camping opgezocht. Er moet nodig weer gewassen worden. Daarvoor was op Tasmanië geen tijd. We vinden een mooie kleine camping. Na de koffie de wasmachine aangezet. Die doet het niet. De campingbaas er bij gehaald, die mompelt, dat er eigenlijk een nieuwe machine moet komen. Hij geeft mij een handvol dollars om de machine weer op te starten als die er weer mee op zou houden. Dat gebeurt. De campingbaas besluit een nieuwe te halen, dan kan ik over een uurtje wassen. Prima, de gloednieuwe  machine komt, wordt aangesloten en wassen maar. Als ik na 30 min de was op wil hangen, weet ik niet wat ik zie. De spiksplinter nieuwe machine is een kwart slag gedraaid, maar ligt tevens op zijn neus.  Het blijkt, dat de schroeven, die er voor moeten zorgen, dat de machine niet beschadigt tijdens het vervoer, er niet uitgehaald zijn. De machine is aan de wandel gegaan, maar werd tegen gehouden door de afvoerslang en sloeg over de kop. Gelukkig  werkte de machine  nog goed , maar had wel wat krassen opgelopen. Als ik later de camping af wil rekenen, hoef ik niet te betalen vanwege de ondervonden overlast. Weer heel bijzonder.

Ook in Nimmentabel de camping niet betaald. Daar zou een caretaker langs komen om het campinggeld op te halen, maar die komt niet.

Daarna naar het Kosciuszko N.P. Een prachtig park, met alleen maar bochtige wegen en over hoge passen. Over 80 km doen we, zonder pauze, meer dan 2 uur. Langs de bergrug staan hoge dunne bomen met een witte stam, zonder bladeren, als zilveren kaarsen te stralen in het zonlicht. Niet aan gedacht een foto te maken. Later zijn de bomen niet meer recht, maar kronkelig en ook mooi. We vinden in het noordelijke gedeelte van het park een mooie camperplek. We gaan met weemoed weg, maar na 100 km vinden we een andere, nog mooiere  plek. We worden daar opgewacht door 5 kangeroes. ’s Avonds lopen er wel 50 vlak bij onze camper te eten. Geweldig!

Vervolgens brengen we een bezoek aan Canberra. Een mooie ruim opgezette stad, die ontworpen is door de Amerikaan Walter Burley Griffin , nadat Australië in 1901 zelfstandig geworden was. Sydney en Melbourne konden het niet eens worden, wie de hoofdstad moest worden en daarom werd er in een dal tussen beide steden een compleet nieuwe hoofdstad gebouwd. Wij vinden dat het heel mooi geworden is. Heel ruim, met een prachtige infrastructuur. We bezoeken het parlementsgebouw, van waar we een mooi uitzicht over de stad hebben. Daarna vinden we een prima camperplek, alleen moeten we oppassen voor slangen. Een buurman aldaar had er al een gezien. Wij gelukkig niet.

Om het Blue Mountain N. P. te bezoeken kiezen we voor Richmond Een stadje n.w. van Sydney. Daar aangekomen, moet ik lid worden van een Club om op de camperplek te mogen staan. De Club blijkt het Casino te zijn. Het lidmaatschap kost maar $ 4 en dan mag je er gratis staan. De verleiding om te gaan gokken hebben we weerstaan.

We hadden ons afgevraagd, waarom  de Blue Mountains zo genoemd worden, maar ze schijnen werkelijk blauw op. Vooral op de foto’s is dat goed te zien. We maken er een paar leuke wandelingen door het regenwoudachtige bos.  De Three Sisters zijn mooi, maar helaas van steen aldus Durk en het is daar super toeristisch.

Sidney bekijken we vanaf een camping in North Ryde. Een kwartiertje met de trein en dan ben je in het Centrum. De trein rijdt over de Habour  Bridge, die we later uitgebreid bekijken. Je kunt de boog van de brug zelfs beklimmen, een toeristische attractie. Men wordt dan gezekerd aan de railing. Voor ons hoeft het niet ( dat beklimmen ). We bekijken uitgebreid het Opera Huis en The Rocks, het oudste gedeelte van Sydney. ’s Middags maken we een boottocht door de havens. Ook erg leuk, al kunnen we niets verstaan van de uitleg, die gegeven wordt. Enerzijds door de wind en anderzijds door de steeds kwetterende Japanners. Die zijn hier in grote getale aanwezig. Na een bezoek aan de St Mary Cathedral, in het grote Hyde Park, besluiten we ons bezoek in Sydney met een lekker etentje.

Nu nog een kleine 1000 km naar Toowoomba, waar we bij Thijs de camper gereed maken voor de verkoop. Zaterdagavond vliegen we om kwart voor 9 uit Brisbane en worden zondag door Luuk uit Düsseldorf gehaald, blijven in Westervoort slapen en komen dan maandag in de loop van de dag fris en fruitig  in Eibergen aan, althans, dat hopen we.

1. Jan en Aal:
    23 februari 2013
    Wat een onverwacht einde voor ons van zo'n prachtige reis.
    Welkom weer terug in een koud Nederland.We hopen dat jullie wat warmte mee hebben genomen.
    We nemen gauw contact op.
    Liefs en groeten Jan en Aal
  2. Marjo en Willem:
    25 februari 2013
    Voor een Nederlander natuurlijk nog een mooie afsluiter van Australie: 2 * niet hoeven te betalen op de camping ..... (grapje).

Einde van een heel mooie reis: ook wij, "reizigers vanuit de luie stoel", hebben op deze manier een heel mooie reis kunnen maken; bedankt voor jullie verslagen: we hebben er van genoten.

Maar kunnen jullie er niet beter nog enkele weekjes aan vast knopen: het is hier koud, nat, winderig en bewolkt: dus helemaal niet zo prettig!
    Enfin: totziens binnenkort weer in Eibergen.

Marjo en Willem
  3. Luc de kimpe:
    26 februari 2013
    Welkom thuis-na de lange omzwerving zal er toch wel een wens zijn om de huiselijke omgeving terug te omarmen-hoe mooi en boeiend jullie verblijf aan de andere zijde ook was.Nu kan de herinnering eraan zijn werk gaan doen.
    We wensen jullie een voorspoedige terugkeer en hopen bij thuiskomst op een seintje!Goede reis!!!!
  4. Renée Wermers:
    26 februari 2013
    Hallo Durk en Nynke,

Ik lees jullie verslag vandaag (beetje laat dus) en besef ineens dat jullie nu terug zullen zijn op het honk, en dat we elkaar weer zo tegen het lijf kunnen lopen!
    Het zal wel eerst vreemd voelen hier, na zo'n lange vakantie in een totaal andere omgeving. Jullie reis zal zeker nog lang heugen, en gesprekstof geven. Wij horen er graag nog eens meer over.

Welkom thuis en bedankt voor jullie reisverslagen; ik vond het leuk om zo mee te reizen.